Profesjonalna obsługa klienta – porady i wskazówki
Profesjonalna obsługa klienta niezależnie od branży opiera się na tych samych podstawowych i uniwersalnych wartościach. Istnieje wiele jej odmian oraz sposobów profesjonalnego obsługiwania klientów, które wprowadzają indywidualnie firmy. Istnieje też kilka głównych zasad, które należy przestrzegać. Jakie są to zasady? Czy warto je stosować? O tym wszystkim w krótkim poradniku.
Wiedza merytoryczna
Posiadanie konkretnej i kompleksowej wiedzy na temat danego produktu to podstawa profesjonalnej obsługi klienta. Bankowiec, aby przekazać wszystkie informacje o koncie, musi znać jego parametry i cechy, a cieśla oferujące swoje wyroby powinien wiedzieć wszystko na temat drewna. Taka wiedza pozwala w komfortowy sposób obsługiwać klientów, którzy mają uzyskać odpowiedzi na swoje pytania oraz zostać dokładnie poinformowani o produkcie. Nikt chyba nie chciałby, aby doradca nie wiedział, jaka jest cena abonamentu, który nam oferuje lub ile lat gwarancji otrzymamy na nowy samochód.
Uprzejmość wobec klienta
Standardy grzecznościowe i kultura osobista to jeden z ważniejszych elementów obsługi klienta. Sprzedawcy i doradcy reprezentują całą firmę, więc niezależnie od zachowania klienta powinni być pomocni, cierpliwi oraz przyjaznej nastawni. Do tej kategorii zalicza się także delikatne i taktowne wyprowadzenie z błędu klientów czy przekonywanie do swoich racji. Klient ma czuć, że jest najważniejszy, nikt go nie poucza, a jedynie oferuje pewne rozwiązania. Osoba kupująca o wiele szybciej zdecyduje się na zakup w przyjaznej atmosferze niż gdyby były jej wytykane braki w wiedzy czy gdyby była nagabywana przez sprzedawcę.
Chęć szukania najlepszych rozwiązań
Kolejnym elementem profesjonalnej obsługi klienta jest szczera chęć wyszukiwania najlepszych rozwiązań dla niego. Można to bardzo łatwo wyczuć i od razu poznać czy sprzedawca oferuje nam to samo co innym, czy będzie chciał, abyśmy dostali korzystniejszy produkt. Zwiększa to zaufanie do marki oraz pomaga podjąć decyzje o zakupie. Jeśli widzimy, że ktoś stara się nam pomóc i dba o nasze interesy, to o wiele łatwiej powierzamy mu swój kapitał i np. kupujemy auto.
Zaawansowane elementy profesjonalnej obsługi klienta
Do bardziej zaawansowanych metod obsługi klienta, które powinien posiadać profesjonalny doradca, należą m in. rozpoznawanie potrzeb klienta czy umiejętność przekonywania go do zakupu. Są to znacznie trudniejsze elementy niż wyżej wymienione i wymagają nauki oraz doświadczenia. Szczególnie ważne są w takich branżach jak sprzedaż czy obsługa klienta gdzie możliwych jest wiele rozwiązań. Jeśli doradca rozpozna, że klient przyszedł do salonu, bo chce kupić żonie nowe auto na rocznice ślubu, a nie aby szukać oszczędności — będzie mógł zaprezentować ofertę salonu pod dobrym kątem. Nawet najlepszy produkt wymaga odpowiedniej sprzedaży i przekonania klienta do niego. Jeśli oferując dobry pakiet telewizji, sprzedawca będzie umiał przekonać nabywcę o jego wartości — pomoże i swojej firmie i klientowi, który otrzyma wiele wartościowych kanałów w dobrej cenie.