Kredyt gotówkowy dla firm – co musisz wiedzieć?

Kredyt gotówkowy dla firm – co musisz wiedzieć?

Zakładając i rozkręcając własną firmę, bardzo często potrzebujemy wsparcia finansowego. Dobry pomysł jest połową sukcesu, ale niestety „z pustego i Salomon nie naleje”, dlatego wielu początkujących przedsiębiorców wybiera kredyt jako skuteczne rozwiązanie początkowych braków finansowych.

Zanim jednak zdecydujemy się na podpisanie umowy z bankiem, warto zebrać podstawowe informacje dotyczące kredytów gotówkowych dla firm.

1. Początek może być trudny

Osoba, która dopiero rozpoczyna działalność, niekoniecznie będzie dla banku wiarygodnym kredytobiorcą. Nawet osoby fizyczne, które posiadają udokumentowane informacje o stałym, regularnym przychodzie czasami mają problemy z uzyskaniem potrzebnej kwoty. Nie warto się jednak poddawać, bowiem w branży finansowej wzrasta zaufanie do początkujących właścicieli firm. Choć warunki, którym będą musieli sprostać są dość rygorystyczne, to odpowiednio przygotowani przedsiębiorcy będą w stanie im sprostać.

2. Możliwość kredytu na rachunku bieżącym

Większość banków, przed wyrażeniem zgody na złożenie wniosku o taki rodzaj kredytu wymaga, by konto było czynne od przynajmniej trzech miesięcy. Popularną nazwą tego rozwiązania jest „powiększony debet.” Polega ono bowiem na tym, że przedsiębiorca uzyskuje dostęp do środków przekraczających saldo jego konta (oczywiście do wysokości określonej wcześniej w umowie z bankiem.) W przypadku takiego kredytu nie mamy dokładnie ustalonego terminu spłaty, ponieważ dokonywane są one automatycznie, w momencie przelania środków na konto.

3. Dowiedz się, ile wyniesie całkowity koszt kredytu

Zanim zdecydujesz, w którym banku chcesz wziąć kredyt, porównaj różne oferty. Niskie oprocentowanie kredytu, banki często starają się sobie zrekompensować wysoką prowizją, co może znacznie podnieść realny koszt kredytu, który chcemy wziąć. Upewnijmy się też, czy bank nie wlicza prowizji do kwoty kredytu. Jeśli tak, może okazać się, że naliczone zostaną od niej odsetki, co jeszcze bardziej podniesie kwotę, którą będziemy musieli spłacić.

4. Zastanów się, jaki system ratalny będzie dla ciebie najlepszy

Jeśli zakładając firmę, spodziewasz się szybkiego zwrotu początkowych kosztów, zastanów się, czy nie zdecydować się na system rat malejących. Dzięki temu znaczna część kapitału zostanie spłacona w pierwszych ratach, co spowoduje, że naliczane nam później odsetki będą niższe. Jeśli jednak nie mamy pewności, że uda nam się spłacać początkowe wysokie raty, lepiej zdecydować się na raty równe, tak, byśmy łatwiej mogli uwzględnić ich spłatę w comiesięcznym budżecie.