Montaż haka holowniczego – czy można go wykonać samodzielnie?

Montaż haka holowniczego – czy można go wykonać samodzielnie?

Hak holowniczy to czasem bardzo przydatna rzecz w naszym samochodzie. Bywają sytuacje, w których musimy przewieźć coś większego, a zwykły bagażnik jest za mały, by pomieścić wszystkie przewożone rzeczy. Niestety jednak, rzadko kiedy hak holowniczy występuje w standardowym wyposażeniu samochodów. Przychodzi więc moment, w którym stwierdzamy, że warto zainwestować parę złotych, by móc spokojnie i bezpiecznie przewozić swój dobytek.

Montaż haka holowniczego – krok po kroku

Tak więc jeśli mamy już hak, czas na jego montaż. Ci bardziej oszczędni z pewnością zastanawiają się, czy mogą to zrobić sami? Niestety, wbrew pozorom, nie jest to takie proste zadanie. Oprócz miejsca, gdzie możemy przeprowadzić montaż haka, a przydałby się chociaż kanał warsztatowy, nie mówiąc już o podnośniku, potrzebujemy także sporo narzędzi i akcesoriów, które nie każdy majsterkowicz może posiadać w swoim garażu. Do zamontowania haka holowniczego potrzebne nam będą wiertarka, wkrętarka, lutownica, gwintowniki, wiertła stożkowe, kombinerki, klucz łamany z grzechotką, młotek, tester napięcia, kleszcze do zarabiania przewodów.

Demontaż tylnego zderzaka

Zacząć należy od zdemontowania tylnego zderzaka, co już może przynieść pierwsze trudności. Zły sposób demontażu zderzaka, może spowodować złamanie uchwytów, a to zaprocentuje wielkimi trudnościami z jego późniejszym, prawidłowym zamontowaniem.

Wycięcie otworu na hak

Jeżeli już jednak sobie z tym poradziliśmy, często do montażu haka, potrzebne będzie wycięcie otworu w zderzaku, w miejscu, w którym hak będzie wystawał. Tu napotykamy kolejną trudność, gdyż źle wycięty otwór może oszpecić nasze auto.

Korek od instalacja gazowej (samochody z LPG)

Problem ze zderzakiem, mogą mieć również właściciele aut z instalacją gazową. Korek zbiornika zazwyczaj montowany jest bezpośrednio do zderzaka, więc to kolejna trudność, jaką możemy napotkać.

Wykonanie otworów montażowych

Następnym etapem będzie wykonanie otworów montażowych. Zazwyczaj wywierca się je w podłużnicy, jednak musimy uważać, by ten element nie był skorodowany. Słaba i zardzewiała podłużnica, może nam się rozsypać podczas wiercenia.

Podłączenie instalacji elektrycznej

Kolejnym problemem, może być podłączenie całej instalacji elektrycznej naszego haka, do instalacji samochodu. Niektóre wiązki musimy przeprowadzić przez niemalże cały samochód, by dostać się do skrzynki z bezpiecznikami, umieszczonej zazwyczaj z przodu, i tam podłączyć przewód haka holowniczego. Najczęściej wiąże się to z rozebraniem połowy samochodu, by podłączyć jedną małą wiązkę. Jeżeli już uda nam się ostatecznie zamontować nasz upragniony hak, czeka nas powrotne składanie wszystkich demontowanych części.

Jak widać montaż haka holowniczego w domowym zaciszu jest możliwy, jednak jest to zadanie z gatunku tych najtrudniejszych, bez profesjonalnych narzędzi i miejsca, w którym możemy taki montaż przeprowadzić. Dlatego to zadanie zdecydowanie lepiej zostawić fachowcom w warszawskiej firmie Auto Zielonka – www.autozielonka.pl